“PANIE DOKTORZE, KIEDY WYWOŁUJEMY PORÓD?” INDUKCJA PO CIĘCIU CESARSKIM

Większość kobiet w ciąży po cięciu cesarskim spełnia warunki do próby porodu drogą pochwową (VBAC). Niektóre publikacje z 2016 roku pokazują, iż skuteczność VBAC wynosi aż 60 – 85 % (SOGC, ACOG, RCOG).

Szczególnie warto podjąć próbę VBAC, kiedy pacjentka przeszła 1 wcześniejsze cięcie cesarskie oraz aktualnie jest w ciąży pojedynczej z położeniem głowowym i wiekiem ciążowym przekraczającym 37 ukończonych tygodni.

❗Planując poród pochwowy u ciężarnej po przebytym cięciu cesarskim (VBAC) należy zwrócić uwagę na czynniki zwiększające ryzyko rozejścia się blizny po cięciu cesarskim (patrz: post ⬆️). W takich przypadkach nie zaleca się indukcji porodu.

🔪 Rozejście blizny macicy po cięciu cesarskim może wystąpić nagle, bez objawów przepowiadających.

❗Podejrzenie pęknięcia macicy po cięciu cesarskim jest wskazaniem do natychmiastowej laparotomii!

❗U ciężarnych po przebytym cięciu cesarskim, ze względu na zwiększenie ryzyka pęknięcia mięśnia macicy, przeciwwskazane jest stosowanie prostaglanyn do preindukcji i indukcji porodu.

🎈W preindukcji, przy zachowanym pęcherzu płodowym, można użyć cewnika Foley’a lub Cooka.

💉 Zastosowanie oksytocyny do indukcji czynności skurczowej, u ciężanych po przebytym cięciu cesarskim, stanowi istotny czynnik ryzyka śródpoprodowego pęknięcia macicy. W związku z powyższym nie zaleca się stosowania oksytocyny w indukcji czynności skurczowej macicy w przypadku VBAC.

W sytuacji rozwiniętej czynności skurczowej w przypadkach VBAC, istnieje możliwość stymulacji oksytocyną, we wlewie za pomocą pompy infuzyjnej, w małych dawkach, pod stałą kontrolą zapisu KTG. U ciężarnych po przebytym cięciu cesarskim preindukcja oraz dopuszczalna stymulacja czynności skurczowej oksytocyną powinny być poprzedzone pisemną zgodą pacjentki.

🤰🏻 Należy informować Pacjentki, że każde powtórne cesarskie cięcie dodatkowo zwiększa ryzyko nieprawidłowości łożyska w przyszłych ciążach i że mogą wystąpić zrosty, które mogą komplikować przyszłe operacje chirurgiczne (RCOG).