“PANIE DOKTORZE, KIEDY WYWOŁUJEMY PORÓD?” PRZEDWCZESNE PĘKNIĘCIE BŁON PŁODOWYCH

🤰🏻 Przedwczesne pęknięcie błon płodowych przed 37. tygodniem ciąży (PPROM) występuje w 3% ciąż i jest odpowiedzialne za 1/3 porodów przedwczesnych.

👶🏻 Dziecko jest narażone na większe ryzyko zachorowalności i śmiertelności związanej z PPROM niż matka.

🦠 Indukcja porodu u kobiet z PPROM jest uzasadniona w przypadku zakażenia wewnątrzowodniowego, gdyż stan płodu może ulec pogorszeniu w wyniku postępowania wyczekującego, a nie istnieją żadne dostępne metody terapeutyczne inne niż poród! Postępowanie w przypadku kobiet z PPROM opiera się na uwzględnieniu wielu czynników, w tym wieku ciążowego, dostępności oddziału intensywnej opieki noworodkowej, obecności infekcji u matki/płodu, rozpoczęcia się czynności skurczowej macicy, przedwczesnego oddzielenia łożyska, położenia płodu, czynności serca płodu oraz dojrzałości płuc płodu i dojrzałości szyjki macicy.

👉🏻 W przypadkach braku objawów infekcji u matki oraz objawów zagrożenia życia płodu nie ma istotnej różnicy jeśli chodzi o występowanie powikłań przed 37. tygodniem ciąży między bezpośrednią indukcją porodu a postępowaniem wyczekującym.

💉 W celu zmniejszenia ryzyka powikłań noworodkowych w przypadku PPROM zaleca się zastosowanie 48-godzinnego cyklu steroidoterapii w ciążach przed 34. tygodniem. Nie jest natomiast zalecane powtarzanie steroidoterapii, jeśli do porodu nie dojdzie w ciągu 7 dni (okres ich optymalnego działania).

💊 Zastosowanie profilaktycznej antybiotykoterapii przy przedwczesnym odpływaniu płynu owodniowego bez czynności skurczowej przed 37. tygodniem ciąży może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka zakażenia wewnątrzowodniowego i wydłużyć czas trwania ciąży. W stosowanej profilaktyce należy jednak unikać połączenia amoksycyliny z kwasem klawulonowym – większe ryzyko wystąpienia martwiczego zapalenia jelit u przedwcześnie urodzonego noworodka.

🎈 Indukcja porodu u ciężarnych z PPROM przed 34. tygodniem, przy braku objawów infekcji wewnątrzowodniowej, nie jest zalecana ze względu na wysokie ryzyko powikłań związanych z wcześniactwem. Zaleca się postępowanie wyczekujące z zastosowaniem cyklu sterydoterapii oraz profilaktycznej antybiotykoterapii.

❗ W przypadku PPROM z towarzyszącymi objawami infekcji wewnątrzowodniowej zaleca się ukończenie ciąży w sposób adekwatny do sytuacji klinicznej, niezależnie od wieku ciążowego.