DRĘTWIENIE RĄK W CIĄŻY

Od początku ciąży w organizmie kobiety dochodzi do szeregu zmian – obejmujących również układ mięśni, stawów i kości. Zmiany hormonalne zachodzące w ciąży powodują m.in. zwiększenie ilości zatrzymywanej wody w organizmie, powiększenie gruczołów mlekowych, a także rozluźnienie więzadeł otaczających stawy.

Wraz z naszym układem ruchu – kośćmi, mięśniami, stawami, więzadłami – przebiega również bardzo rozwinięta siatka nerwów, które również narażone są na zmiany w ciąży. Często kobiety podczas ciąży odczuwają złudzenie „mrówek” chodzących po rękach (drętwienie), które w pewnych warunkach mogą przeobrazić się w dolegliwości bólowe. Wrażenia te nigdy nie są punktowe, lecz obejmują większy obszar (ramię, ręka, palec itd). Takie objawy wywołane są przez lokalne niedokrwienie otoczki nerwu wynikające z nadmiernego rozciągnięcia lub jego miejscowego ucisku. Najbardziej narażone na tego typu sytuacje są te nerwy, które przebiegają przez wąskie przejścia jak np. kanał nadgarstka.

Podczas ciąży kobieta zmienia ustawienie swojego ciała – częściej się garbi. W wyniku zmiany ustawienia łopatek oraz zwiększenia napięcia mięśni piersiowych dochodzi do pojawienia się drętwień schodzących w dół kończyn górnych. Najsilniej odczuwane są one w nocy i nad ranem, powodując nawet wybudzanie się.

👉🏻 Zespół cieśni nadgarstka (CTS) jest częstym powikłaniem w ciąży. CTS występuje powszechnie w III trymestrze ciąży, jednak to kłopotliwe powikłanie ciąży wydaje się być niedostatecznie rozpoznane, a większość pacjentek nie jest odpowiednio leczona.

👉🏻 Drętwienie rąk w drugim i trzecim trymestrze ciąży może być spowodowane obciążeniem kręgosłupa, które związane jest ze zwiększeniem masy ciała kobiety.

👉🏻 Warto skonsultować nagminne mrowienia i drętwienia rąk w trakcie ciąży, aby wykluczyć ewentualne niedobory witamin i minerałów, np. magnezu, potasu, wapnia, witamin z grupy B, kwasu foliowego.

Czy macie jakieś pytania dotyczące mrowienia i drętwienia rąk w trakcie trwania ciąży? Napiszcie w komentarzach 😉